In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Traumasensitief werken op school
De kern van traumasensitief werken of lesgeven is dat je kijkt naar waar het gedrag van leerlingen vandaan komt. Doordat je inzicht krijgt wat een leerling meemaakt, kun je ...
In: nieuws
Onderwijsminister Wiersma wil een stevigere aanpak van pesten op school. Een lang gekoesterde wens, en geen onlogische. Want, zoals Wiersma al zegt: “Iedere leerling moet zich veilig en vrij voelen op school. ...
In: factsheets
Armoede tijdens de eerste 1000 dagen: cijfers, feiten en gevolgen
Ongeveer 1 op de 15 kinderen groeit in Nederland op in armoede. We weten dat langdurige armoede en problematische schulden de kans vergroten ...
In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (ISK en VO)
Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groep
Hoe kun je als docent aandacht besteden aan sociaal emotioneel leren in de klas? En hoe doe je dit als er sprake is van zo ...
In: De leerling echt zien, hoe doe ik dat?
Meertaligheid en het belang van de thuistaal
Je thuistaal is een groot deel van je identiteit, het is een deel van wie je bent. Op school help je leerlingen bij het leren van ...
In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (PO)
Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groep
Hoe kun je als docent aandacht besteden aan sociaal emotioneel leren in de klas? En hoe doe je dit als er sprake is van zo ...
In: Hoe werk ik aan het groepsklimaat? (PO)
De groep als veilige plek
Investeren in een positief en veilig groepsklimaat kost tijd, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug. Door aandacht te besteden aan de groepsdynamiek kan je invloed krijgen ...
In: Waar komt de leerling in mijn groep vandaan?
Voorgeschiedenis en situatie in land van herkomst
Elke leerling en elke situatie is natuurlijk uniek maar hoe kan de voorgeschiedenis en de situatie in het land van herkomst van jouw leerlingen doorwerken op ...
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Veerkracht versterken door dagelijks het verschil te maken
In: Belangrijke vaardigheden van een leerkracht of docent
Signaleren (en doorverwijzen)
Kinderen en jongeren die net in Nederland zijn vaak kwetsbaarder voor het ontwikkelen van mentale problemen. Met name vluchtelingenkinderen kampen met meer sociaal-emotionele problemen dan andere kinderen in Nederland. Ze ...