Sommige van jouw leerlingen kwamen naar Nederland vanwege een gezinshereniging, anderen, omdat hun ouders arbeidsmigrant zijn en weer andere leerlingen zijn alleen gekomen (als AMV). Wat zij met elkaar gemeen hebben is dat ze ontheemd zijn. Ze moesten afscheid nemen van mensen en dingen die hen dierbaar waren.
Waar komt de leerling in mijn groep vandaan?
Hoe kan de voorgeschiedenis van jouw leerlingen doorwerken op wat je dagelijks ziet in de klas? Heb je een idee hoe het leven in het thuisland er uit zag? Is er momenteel sprake van veel stress thuis? Hoe groot zijn de verschillen tussen vroeger en nu? Allemaal vragen die je jezelf kan stellen om je leerlingen nog beter te leren kennen.
De leerlingen in je klas of op de school zijn vaak om verschillende redenen naar Nederland gekomen. Wat zij met elkaar gemeen hebben is dat ze ontheemd zijn. Ze moesten afscheid nemen van mensen en dingen die hen dierbaar waren. In dit filmpje vertellen drie leerlingen (PO) over hoe hun leven in het land van herkomst eruit zag en wat zij op hun (vlucht)route naar Nederland hebben meegemaakt. Laat je inspireren door de video en lees daarna verder over dit thema bij de onderwerpen hieronder!
In dit filmpje vertelt een ISK leerling over hoe zijn leven in het land van herkomst eruit zag, wat hij op de (vlucht)route naar Nederland heeft meegemaakt en hoe het leven in Nederland voor hem is. Laat je inspireren door de video en lees daarna verder over dit thema bij de onderwerpen hieronder!