Incompany training

Effectief communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden

Deze training is bedoeld voor zorgprofessionals in de eerste of tweede lijn en anderen met direct patiënt- of cliëntcontact. Tijdens de training leer je effectief te communiceren met mensen die beperkte gezondheidsvaardigheden hebben of laaggeletterd zijn. Je leert je vragen, informatie en adviezen begrijpelijk over te brengen en beter aan te sluiten bij je patiënt of cliënt. Je leert over: signalen van laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden herkennen, dit bespreekbaar maken en de terugvraagmethode toepassen om te controleren of je informatie goed is overgekomen. We oefenen deze vaardigheden met een trainer en trainingsacteur. Ook krijg je achtergrondinformatie over gezondheidsverschillen, chronische stress en adviezen over begrijpelijke communicatie en het gebruik van duidelijk beeldmateriaal.

Tijdsduur

1 dagdeel

Kosten

Op aanvraag

Datum

In overleg vastgesteld

Locatie

In overleg vastgesteld

Groep

8 tot 15 personen

Accreditatie

3 punten

Trainingsprogramma

De training biedt volop ruimte voor vragen, praktijkervaringen en casussen van de deelnemers. Voorafgaand aan de training volg je zelf thuis de e-learning ‘Effectief communiceren in de zorg’. Tijdens de training werken we met interactieve oefeningen en trainingsacteurs, zodat je het geleerde direct kunt toepassen. De trainers creëren een open en veilige sfeer en moedigen je aan om vragen en twijfels te delen. De groep bestaat uit 8 tot 15 deelnemers, en op verzoek kun je een certificaat van deelname ontvangen. De trainers hebben een achtergrond in de zorg.

Inhoud van de training

  • Inzicht in gezondheidsverschillen en de rol van chronische stress, laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden bij de patiënt/cliënt;
  • Effectief communiceren: begrijpelijke communicatie die aansluit op de vaardigheden van de patiënt/cliënt;
  • Praktische tips voor het herkennen van mensen die laaggeletterdheid zijn of beperkte gezondheidsvaardigheden hebben in de praktijk; en het bespreekbaar maken
  • Het belang van begrijpelijk communiceren en begrijpelijke voorlichtingsmateriaal;
  • Oefenen met het herkennen van signalen, bespreekbaar maken en de terugvraagmethode.

Doelgroep

De training is voor zorgprofessionals in de 1e of 2e lijn en anderen met directe patiënt of cliënt-contacten. Deze training is heel geschikt voor (multidisciplinaire) teamtrainingen. Maar ook zorgverleners en professionals in zorg, welzijn en onderwijs die helpen bij het ontwikkelen van de competenties, kennis en vaardigheden, die in de dagelijkse praktijk bijdragen aan het verkleinen van gezondheidsverschillen. Zo ook zorgverleners die ondersteuning bieden aan mensen met een lagere sociaaleconomische positie.

Deze training wordt aangepast aan de werkpraktijk van de deelnemers of kan worden gericht op bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld extra aandacht aan het werken met praatkaarten over kanker, over veilige medicatie uitgifte of over het geven van inhalatie instructies.

Accreditatie

Deze training is geaccrediteerd met 3 punten voor huisartsen en medisch specialisten (ABAN), voor openbare apothekers (OA), voor apothekersassistenten (Optimafarma & NVFZ), voor praktijkondersteuners huisartsen (NVvPO), voor doktersassistenten (KABIZ / AERP), voor praktijkondersteuners GGZ (LV POH GGZ), voor verpleegkundig specialisten (Accreditatiebureau V&V-VS) en voor verpleegkundigen/verzorgden (Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals) en voor verloskundigen (KNOV- Kwaliteitsregister Verloskundigen).

‘Ik dacht dat ik al veel wist, maar ik heb vandaag verrassend veel nieuwe inzichten gekregen. De tips kan ik morgen meteen toepassen, en het blijkt om veel meer mensen te gaan dan ik had verwacht.’

Contact of vragen

Voor meer informatie of een kostenoverzicht, neem contact op met Team trainingen via training@pharos.nl.

Meer informatie

Bekijk al onze trainingen

Praktijkcheck laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden

Een huisartsenpraktijk is er voor alle patiënten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk ook geschikt is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven? Tijdens een praktijkcheck krijg je bezoek van één of twee ervaringsdeskundigen (taalambassadeurs) en een Pharos-adviseur. Zij beoordelen hoe toegankelijk jouw praktijk voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en geven adviezen voor verbetering.

Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden

Preventie en zorg chronische aandoeningen

Terugvraagmethode

Met de terugvraagmethode (ook wel terugvertelmethode) kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen.
Terugvraagmethode

CRKBO logo

Pharos is geregistreerd bij het CRKBO

Naar boven