Praktijkcheck digitale toegankelijkheid in de huisartsenpraktijk

Een huisartsenpraktijk is er voor alle patiënten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk en de digitale middelen (zoals website, patiëntenportaal of wachtkamerscherm) ook geschikt zijn voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en computers? Tijdens een praktijkcheck krijg je bezoek van een ervaringsdeskundigen (taalambassadeurs van Stichting ABC) en een Pharos-adviseur. Zij beoordelen hoe digitaal toegankelijk jouw praktijk voor laaggeletterden en minder digivaardige patiënten is en geven adviezen voor verbetering.

Waarom dit aanbod?

In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Dat wil zeggen dat ze moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Voor hen is bijvoorbeeld het vinden van de weg in een praktijk en het begrijpen van gezondheidsinformatie lastig. En bijna 1 op de 5 mensen boven de 12 jaar heeft moeite met het gebruik van computers en internet. Voor deze patiënten is het zoeken van informatie of het  gebruik maken van het patiëntenportaal soms te moeilijk. Pharos bekijkt samen met een ervaringsdeskundige hoe digitaal toegankelijk de praktijk is voor laaggeletterden en minder digivaardige patiënten.

Heb je een of meer van onderstaande vragen?

  • Hoe kan ik mijn website duidelijker maken voor patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven en computers?
  • Wat kan ik doen als patiënten hulp nodig hebben bij digitale zorg?
  • Hoe weten meer patiënten van de mogelijkheden van het portaal?
    Hebben jullie tips voor digitale hulpmiddelen die bijdragen aan toekomstbestendige huisartsenzorg?
  • Wat kan ik doen aan begrijpelijke taal in het digitale dossier?

Opzet

Voorafgaand aan de praktijkcheck sturen we  een korte vragenlijst op. De contactpersoon van de huisartsenpraktijk of het gezondheidscentrum vult die in en mailt het terug.

Het bezoek aan de praktijk bestaat uit drie delen en duurt ongeveer 2 uur:

  • De taalambassadeur bekijkt de praktijk. Met alles wat daarin staat of hangt, zoals folderrekken, wachtkamerschermen en de bewegwijzering
  • Check op toegankelijkheid van website, inlogproces van het patiënten portaal, bekijken van testdossier en e_consult en labuitslagen inkijken.
  • De taalambassadeur, onze adviseur en medewerkers van de praktijk bespreken wat opviel. De medewerkers van de praktijk of het gezondheidscentrum kunnen dan ook vragen stellen.

Je krijgt een uitgebreid evaluatieverslag met suggesties en adviezen voor aanpassingen. Hiermee kan je zelf aan de slag om bijvoorbeeld een verbeterplan op te stellen en de aanpassingen door te voeren.

Heb je na het verslag nog openstaande vragen of advies nodig? Dan kun je contact opnemen.

Contactgegevens

Wil jij je praktijk beter digitaal toegankelijk maken voor laaggeletterde en minder digivaardige patiënten? En wil je daarbij advies op maat van ervaringsdeskundigen? Mail dan voor meer informatie over en de kosten van een praktijkcheck naar Sandra: s.hundersmarck@pharos.nl of bel 030 234 9800.

Basis praktijkcheck

Bij deze praktijkcheck ligt de focus op de digitale toegankelijkheid en digitale zorg van de huisartsenpraktijk. Pharos biedt ook een basis praktijkcheck aan waarbij meer aandacht is voor de fysieke, schriftelijke en telefonisch toegankelijkheid.

Meer informatie over de praktijkcheck

Naar boven