Nieuw: Oekraïense en Russische beeldverhalen over psychische problemen
Voorlichtingsmateriaal over psychische problemen is vaak te complex voor laaggeletterde jongeren of jongeren die nieuw zijn in Nederland, zoals vluchtelingen. Door de komst van Oekraïense vluchtelingen zijn onze beeldverhalen over trauma en depressie nu ook in het Oekraïens en Russisch beschikbaar. Hiermee kunnen huisartsen, scholen, jeugdhulp en wijkteams deze jongeren en hun ouders/verzorgers beter informeren over psychische problemen.
De beeldverhalen over trauma en depressie staan hieronder:
- Trauma: Sama heeft iets ergs meegemaakt en heeft daar last van (Oekraïens)
- Trauma: Sama heeft iets ergs meegemaakt en heeft daar last van (Russisch)
- Depressie: Alisa heeft een depressie. Wat kan ze doen? (Oekraïens)
- Depressie: Alisa heeft een depressie. Wat kan ze doen? (Russisch)
Andere beeldverhalen over psychische problemen
Naast de onderwerpen depressie en trauma zijn er beeldverhalen over ADHD, autisme en gedragsstoornissen. Deze beeldverhalen zijn alleen beschikbaar in de talen Nederlands, Pools, Arabisch en Tigrinya en hebben ook een animatievideo met gesproken uitleg. Deze beeldverhalen en de animaties ondersteunen hulpverleners in hun werk. “Als het om psychische problemen gaat, kan het heel lastig zijn voor jongeren en ouders om de juiste woorden te vinden. Een taalbarrière maakt dit extra moeilijk. Terwijl het juist cruciaal is dat je het met elkaar eens bent over de aard van de klachten, zodat ook ouders een behandeling kunnen ondersteunen”, zegt kinderpsychiater Irma Hein. “Bij deze materialen is de feedback van jongeren verwerkt en ze zijn positief ontvangen door de doelgroep. Ik ben erg blij dat de materialen er nu zijn en dat we ze in kunnen zetten. Hier was grote behoefte aan.”
Totstandkoming beeldverhalen
De praktijkstandaarden van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie vormden de basis voor de verhalen. Een klankbordgroep – met professionals uit de jeugdhulp en experts met kennis over de problematiek van statushouders – formuleerde samen met het projectteam de kernboodschappen. Een illustrator heeft passende beeldverhalen en animaties gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de materialen ook echt aansluiten bij de leefwereld van jongeren, waren zij direct betrokken bij de productie.