Leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie

De zorg is onvoldoende begrijpelijk voor veel mensen. Bijvoorbeeld voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, anderstaligen, of mensen die niet zo digitaal vaardig zijn. Denk aan ingewikkelde gezondheidsapps, lange bijsluiters van medicijnen, informatiebrieven met veel medische woorden of een persoonlijke gezondheidsomgeving.

Dit kan en moet anders. Het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie biedt de oplossing. Tijdens dit traject leer je begrijpelijke en toegankelijke communicatiemiddelen te maken, en deze te testen met eindgebruikers.

Contact of offerte

Voordelen begrijpelijke communicatie in de zorg

Begrijpelijke informatie zorgt voor goed geïnformeerde patiënten en cliënten. En dat leidt tot minder vragen. Dit scheelt tijd en kosten. Bijvoorbeeld omdat patiënten met een juiste routeomschrijving wél de weg vinden in het ziekenhuis en op tijd komen voor een afspraak. Of omdat mensen medicijnen op de juiste manier innemen omdat ze de bijsluiter begrijpen. Of omdat mensen de brief begrijpen en er niet achteraan hoeven bellen. Of omdat mensen een gezonde leefstijlapp kunnen gebruiken en daardoor minder vaak naar het ziekenhuis hoeven.

Wat levert het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie op?

Je leert zorginformatie in brieven, apps of websites begrijpelijk te maken. Ook leer je deze communicatiemiddelen te testen met patiënten en cliënten die moeite hebben met lezen en schrijven, of die beperkte digitale vaardigheden hebben. Hierdoor is het niet meer nodig om jouw materiaal door ons te laten testen op begrijpelijkheid, om het vervolgens aan te passen. Die vaardigheden en kennis heb je dan zelf in huis. Dat scheelt tijd, werk én geld. Bekijk de onderdelen van het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie.

Voor wie is het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie?

Het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie is voor alle organisaties die werken in of voor de zorg, welzijn en gezondheid, en serieus werk willen maken van begrijpelijke communicatie. De trainingen zijn vooral voor communicatieadviseurs, kwaliteitsmedewerkers, onderzoekers en ontwikkelaars. Maar denk ook aan opvoedingsadviseurs, welzijnswerkers en ambtenaren van gemeenten.

Modules en kosten leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie

Een leertraject duurt minimaal drie maanden. Het traject bestaat uit verschillende modules. De planning is afhankelijk van de toepassing die je wil leren maken (zoals folder, website of app).

Onderdelen

  • E-learning Effectief communiceren in de zorg
  • Training: Begrijpelijke beelden, teksten of digitale middelen maken
  • Advies bij het begrijpelijk maken van materialen
  • Training als voorbereiding op testronde
  • Testen: Leren testen met eigen materialen

De precieze invulling van de modules is op maat. Meestal werken we met maximaal 10 deelnemers, maar alles is bespreekbaar. Bekijk de onderdelen van het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie.

Kosten

Het leertraject start vanaf ongeveer € 10.000. Het wordt op maat opgesteld, afhankelijk van het aantal deelnemers, hun ervaring en vaardigheden, en van de materialen van de organisatie.

Offerte aanvragen

Video’s over onderdelen van het leertraject

“Waarom zou je Pharos elke keer vragen als je het ook zelf kan leren?”

Dicky Gingnagel over waarom je als (zorg)professional beter zelf kunt leren begrijpelijke informatie te maken, in plaats van het door Pharos te laten doen. Dicky leerde op latere leeftijd lezen en schrijven en geeft de testtrainingen in het leertraject, samen met een collega van Pharos.

Meer weten over het leertraject begrijpelijke zorgcommunicatie?

Neem contact op met Thea Duijnhoven, 06 489 404 68, of stuur een e-mail naar T.Duijnhoven@pharos.nl.

Naar boven