Fase 4: Er komt iemand op bezoek voor een intake

In deze fase komt een kraamzorgconsulent bij je cliënt op bezoek om de kraamzorg te bespreken: de intake. De intake is een goed moment om te praten over verwachtingen, wensen, ideeën en vragen van cliënten. Cliënten durven niet altijd alles te vertellen. Soms is er sprake van (financiële) problemen, schaamte of andere overtuigingen en gewoontes rondom kraamzorg.

In deze fase kun jij als zorgverlener tegen verschillende problemen aanlopen:

Mijn cliënt vertelt alleen over alles wat goed gaat, maar durft niet te vertellen over haar zorgen of twijfels.

Tijdens de intake lijkt mijn cliënt geen of weinig vragen te durven stellen.

Vanuit haar cultuur heeft mijn cliënt een andere mening of andere gewoontes rondom kraamzorg.

Deze tips & tools helpen jou

TIP

Voer de intake bij je cliënt thuis uit

Door een intake bij jouw cliënt thuis toe doen kun je signalen beter oppikken. Zo weet je beter hoe het echt gaat. Ook voelen de meeste cliënten zich thuis meer op hun gemak. Ze voelen zich zekerder om vragen te stellen of om persoonlijke zaken met je te bespreken. Voer de intake dus bij je cliënt thuis uit als dit mogelijk is.

TIP

Verplaats je in de situatie van je cliënt

Cliënten hebben soms mentale of financiële problemen en krijgen soms steun van een gezinscoach. Het kan zijn dat zij dit niet durven te vertellen tijdens de intake. Vaak hebben mensen met een andere cultuur ook andere gewoontes rond kraamzorg. Als je hier begrip voor toont, voelt je cliënt zich meer op haar gemak.

TOOL

Laagdrempelig communiceren tijdens de intake

Deze lijst is een handig instrument om de juiste vragen te stellen in een intake en simpel en laagdrempelig te communiceren. Met de terugvraagmethode kun je controleren of je cliënt je begrepen heeft.

Bekijk de gesprekslijst

Lees meer over de terugvraagmethode

TOOL

Samen beslissen: 3 goede vragen

Informeer de zwangere vrouw dat zij tijdens de intake vragen mag stellen over alles wat zij belangrijk vindt of waar zij behoefte aan heeft. Het is belangrijk dat je als zorgverlener goed vertelt wat de mogelijkheden en wat voor- en nadelen zijn. Zo kun je gezamenlijk een goede beslissing maken over wat passende zorg is.

Bekijk de 3 goede vragen

IN DE PRAKTIJK

In gesprek met partners en collega’s

Begin het gesprek met collega’s of anderen binnen jouw werkkring, zoals verloskundigen. Start meteen met 1 vraag uit de tombola, of ontdek het kraamzorg discussiespel met alle 18 vragen!

Discussiespel
Naar boven