Mijn cliënt weet niet goed wanneer ze zich moet aanmelden, of waarom ze dit op tijd moet doen.
Fase 3: Inschrijven bij een kraamzorgorganisatie
Cliënten kunnen moeite hebben met invullen van een formulier, omdat ze niet goed begrijpen wat er staat. Vaak melden cliënten zich niet op tijd aan. Dit heeft gevolgen voor het inplannen van de kraamzorg.
In deze fase kun jij als zorgverlener tegen verschillende problemen aanlopen:
Mijn cliënt heeft niet genoeg digitale vaardigheden om zelf kraamzorg te regelen.
Deze tips & tools helpen jou
Informeer je cliënt over op tijd aanmelden
Veel cliënten weten niet precies wanneer zij zich moeten inschrijven voor kraamzorg. Ze weten ook niet wat de gevolgen zijn als ze dit niet op tijd doen. Informeer haar over het tijdig regelen van kraamzorg en wat de gevolgen zijn als ze dit niet doet.
Help je cliënt met het regelen van kraamzorg
Het is belangrijk om je cliënt te helpen als ze er zelf niet helemaal uit komt. Kan ze het formulier lezen en begrijpt ze hoe ze het digitaal moet invullen? Kent je cliënt misschien iemand die haar hierbij kan helpen? Controleer bij een volgend consult of het is gelukt.
E-learning Effectief communiceren in de zorg
In de e-learning Effectief communiceren in de zorg leer je wat gezondheidsvaardigheden zijn, hoe je herkent of iemand beperkte gezondheidsvaardigheden heeft en hoe je jouw communicatie daarop kunt aanpassen.
Is jouw organisatie begrijpelijk voor iedereen?
Eén op de vier Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat betekent dat zij moeite hebben met het vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken van informatie over gezondheid. Ontdek hoe je jouw gezondheidsorganisatie of praktijk begrijpelijker kunt maken voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden.
Tips voor laagdrempelig beeldbellen
Kan jouw cliënt niet naar de praktijk komen of andersom? Dan kan beeldbellen een handige oplossing zijn. Kijk hier voor tips voor beeldbellen met mensen die minder digitaal vaardig zijn.
Samenwerken met formele en informele netwerk
Bijna overal zijn er mensen uit de wijk, zoals het buurtteam, zelf- migrantenorganisaties, moeder en kind groepen die kunnen helpen bij het tijdig bereiken en informeren. Kijk eens naar bestaande netwerken, projectgroepen of initiatieven in je wijk. Ervaringsdeskundigen of sleutelpersonen kunnen een mogelijke brugfunctie hebben naar (aanstaande) ouders. Zij kunnen mogelijk ondersteunen bij het beter en eerder bereiken van ouders. Denk aan vertrouwen, herkenbaarheid, taal, nabijheid.
Lees meer over sleutelpersonen Kansrijke Start: samenwerken met de doelgroepIn gesprek met partners en collega’s
Begin het gesprek met collega’s of anderen binnen jouw werkkring, zoals verloskundigen. Start meteen met 1 vraag uit de tombola, of ontdek het kraamzorg discussiespel met alle 18 vragen!