Mijn cliënt heeft angst en vooroordelen over kraamzorg.
Fase 2: Uitleg: waarom en wanneer?
Kraamzorg kan leiden tot twijfel en zorgen: ‘Krijg ik wel genoeg privacy?’ ‘Mijn familie helpt mij al, is kraamzorg wel nodig?’ ‘Komen ze me controleren?’
In deze fase kun jij als zorgverlener tegen verschillende problemen aanlopen:
Mijn cliënt heeft zo veel andere dingen aan haar hoofd, dat ze er niet aan toekomt om kraamzorg te regelen.
De informatie die ik mijn cliënt geef komt niet goed aan, doordat mijn cliënt de taal niet goed spreekt of laaggeletterd is.
Deze tips & tools helpen jou
Werk aan jullie vertrouwensband
Na de eerste kennismaking is het belangrijk om goed in gesprek te blijven met je cliënt en echt te blijven luisteren. Praat met je cliënt over haar situatie. Hoe staat zij tegenover kraamzorg? Hoe zou kraamzorg eruitzien in haar situatie? Waarom is het nuttig? Vraag ook of ze zich heeft aangemeld voor kraamzorg. Is dit niet zo? Vraag haar dan of er iemand is die haar kan helpen.
Bespreek de zorgen van je cliënt
Vraag je cliënt of ze zorgen heeft over kraamzorg. Het kan zijn dat een cliënt liever niet wil dat er iemand bij haar thuis komt die ze niet kent. Dat kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat ze klein woont of nog niet alle spullen voor de baby heeft. Je kunt dan uitleggen dat kraamzorg er echt is om te helpen. En niet om haar te controleren, bijvoorbeeld.
Vraag een prenataal huisbezoek aan
Wanneer je signalen ziet dat de zwangere vrouw zich in een kwetsbare situatie bevindt, kun je een prenataal huisbezoek aanvragen. Een prenataal huisbezoek vraag je alleen aan wanneer je cliënt daarmee akkoord is. Tijdens het bezoek bespreekt de jeugdverpleegkundige met je cliënt of extra hulp of ondersteuning nodig en/of gewenst is.
Zo check je of jouw boodschap goed is overgekomen
Gebruik de terugvraagmethode om te checken of de zwangere of pas bevallen vrouw jouw uitleg heeft begrepen.
Is jouw informatie begrijpelijk?
Het helpt jouw cliënten enorm als informatie in begrijpelijke taal (B1-niveau) geschreven is. Bijvoorbeeld op je website of in het voorlichtingsmateriaal. Via deze website controleer je of de woorden die je gebruikt eenvoudig genoeg zijn. Is dat niet zo? Dan zie je ook welke woorden je wel kunt gebruiken. Test of jouw informatie B1 is
Voorlichting over zwangerschap in diverse talen
Op Zanzu.nl vind je allerlei informatie en beeldmateriaal over o.a. zwangerschap in 16 talen. Ga naar de website
Een tolk inschakelen
Het kan handig zijn om iemand erbij te hebben die een gesprek voor je kan vertalen. Soms kan een naaste van je cliënt vertalen. Kan dat niet? Dan kun je ervoor kiezen een tolk in te schakelen. De kosten voor een tolk worden vergoed voor verloskundigen en kraamverzorgenden.
Hoe herken je laaggeletterdheid?
Hier vind je tips en adviezen over het herkennen van laaggeletterdheid. Daarnaast lees je hoe je het kunt toepassen in gesprekken. Ga naar de checklist
Gesprekken voeren met mensen die laaggeletterd zijn of beperkte gezondheidsvaardigheden hebben
Cultuursensitief werken
Wat is cultuursensitief werken? Hoe doe je dat? En hoe helpt cultuursensitief werken om gezondheidsverschillen te verkleinen? Bekijk de infographic
In gesprek met partners en collega’s
Begin het gesprek met collega’s of anderen binnen jouw werkkring, zoals verloskundigen. Start meteen met 1 vraag uit de tombola, of ontdek het kraamzorg discussiespel met alle 18 vragen!