Verkenning beeldbellen bij huisartsenpraktijken
Een verkenning naar wat er voor huisartsenpraktijken nodig is om te beeldbellen met patiënten die daar (nog) niet vaardig mee zijn.
Anke van Dam en Eline Heemskerk
In de zorg wordt steeds meer via beeldbellen gedaan. Als het goed werkt, biedt het zowel voor zorgverleners als patiënten voordelen. Maar hoe kun je óók beeldbellen met de 1 op de 5 Nederlanders die geen of weinig digitale vaardigheden hebben?
Verkenning beeldbellen bij huisartsenpraktijken
Digitaal communiceren met een zorgverlener is ook voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en mensen die laaggeletterd zijn ingewikkeld. Terwijl dit de mensen zijn met de meeste gezondheidsrisico’s. Wij hebben bij huisartsenpraktijken verkend wat er nodig is om te beeldbellen met patiënten die daar (nog) niet vaardig mee zijn. De resultaten daarvan en aanbevelingen staan in deze publicatie.
Tools voor laagdrempelig beeldbellen in de huisartspraktijk
- Met deze beslisboom kun je nagaan of de patiënt – die mogelijk laaggeletterd is of beperkte digitale of gezondheidsvaardigheden heeft – in staat is om te beeldbellen. Ook kun je via deze beslisboom kijken welke ondersteuning je de patiënt kunt bieden.
- Dit stappenplan helpt om het videoconsult laagdrempelig en toegankelijk in te zetten.