
Quickscan digitale vaardigheden van je patiënten
In een paar stappen op de hoogte van de digitale vaardigheden van jouw patiënt.
Materialen waarmee je in je eigen dagelijkse praktijk aan de slag kunt. De meeste materialen zijn direct gratis te downloaden en hebben een gedegen wetenschappelijke basis.
De materialen op deze pagina mogen worden gebruikt onder de volgende voorwaarden:
Voor meer informatie, vragen of uitzonderingen op dit beleid kun je contact opnemen: online@pharos.nl
In een paar stappen op de hoogte van de digitale vaardigheden van jouw patiënt.
Hoe werk je samen met ouders en professionals aan eenvoudige communicatiematerialen over opvoeding en gezondheid?
Dit beeldverhaal kun je gebruiken om mensen te werven voor je onderzoek. In dit beeldverhaal vertellen we over Sara. Zij doet mee aan onderzoek. Hoe dat werkt, en wat haar te wachten staat, vertellen we in dit boekje.
Mensen met lager opleidingsniveau (basisonderwijs + vmbo) leven vier jaar korter, en vijftien jaar minder in goede gezondheid, dan mensen met een hbo of universitaire opleiding.
Beeldverhaal over problemen bij kinderen. Professionals en vrijwilligers in de wijk, de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met ouders en kinderen over lichtere opvoedvragen.
Beeldverhaal over problemen in de familie. Professionals en vrijwilligers in de wijk, de zorg, het onderwijs of de kinderopvang kunnen het verhaal gebruiken bij contact met ouders en kinderen over zwaardere opvoedvragen.
Dit Engelstalige stappenplan helpt huisartspraktijken om beeldbellen laagdrempelig en toegankelijk in te zetten voor patiënten die laaggeletterd zijn of beperkte digitale of gezondheidsvaardigheden hebben.
Met de terugvraagmethode check je bij de patiënt of jouw boodschap goed is overgekomen.
Beantwoord 10 vragen en ontdek hoe ‘gezondheidsvaardig ’ jouw organisatie is. En hoe je ervoor zorgt dat iedereen jouw informatie over gezondheid kan vinden, begrijpen en gebruiken.
Met behulp van deze test is het in een paar stappen inzichtelijk op welke thema’s u of uw praktijk/organisatie al persoonsgericht werkt, of waar nog sterker op ingezet kan worden. Of om prioriteiten te bepalen: op welke thema’s wilt u of uw organisatie beginnen met veranderingen door te voeren? Denk hierbij aan expliciete aandacht voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of voor de mensen met meer complexe problematiek. Wat is er nodig om beter bij deze patiënten aan te sluiten?
Het belang van het testen van voorlichtingsmateriaal en hoe Pharos je hier bij kan helpen