eHealth of digitale zorg die iedereen kan gebruiken: hoe doe je dat?

Je kan steeds meer dingen voor je gezondheid regelen met een computer of mobiele telefoon. Digitale zorg, of eHealth, wordt normaler. eHealth biedt dan ook kansen om preventie en zorg te verbeteren. En om patiënten zelf meer controle te geven over hun gezondheid en over de zorg die zij nodig hebben. Maar niet alle eHealth is makkelijk te vinden, te gebruiken en te begrijpen voor iedereen. Zoals voor mensen die niet goed kunnen omgaan met een computer, apps of met internet. Of voor mensen die moeite hebben met taal. Dat kan anders.

 

Of je nu een zorgverlener bent, een ontwikkelaar van digitale apps of samenwerkt aan (lokaal) beleid rond eHealth: wij helpen je om ervoor te zorgen dat je echt iedereen ondersteunt met digitale zorg.

 

Onze uitgangspunten zijn:

  • Iedereen telt mee: een ontwerp voor eHealth moet geschikt zijn voor iedereen. Ook voor mensen die moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid en zorg. En voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. (inclusief ontwerp)
  • Praat niet over, maar met: je ontwikkelt digitale toepassingen samen met de mensen die er gebruik van moeten maken: bijvoorbeeld met zorgverleners en patiënten. (co-creatie)
  • Online en offline contact: zorg dat eHealth of zorg op afstand voor een patiënt altijd gecombineerd wordt met live contact met een zorgverlener. (blended care)

Zelf aan de slag met eHealth maken, gebruiken en delen

Hieronder vind je hulpmiddelen waarmee je direct zelf kunt testen of een digitale app makkelijk te vinden, te gebruiken en te begrijpen is. Wil je anderen graag overtuigen dat eHealth te gebruiken moet zijn voor iedereen? Of wil je laten zien dat veel digitale zorg nu nog niet begrijpelijk genoeg is? Ook daar kan een deel van de onderstaande hulpmiddelen je bij helpen.

Hoe maak je eHealth, zoals een app of patiëntenportaal?

Wensen – luister naar je doelgroep

Dit lijstje bevat de wensen voor eHealth van taalambassadeurs. Houd in de ontwikkeling van een app, patiëntenportaal of elektronisch patiëntendossier rekening met dit lijstje.

Checklist – voordat je begint

Deze online checklist laat je makkelijk en snel zien waar begrijpelijke voorlichting aan moet voldoen. Je kunt de checklist gebruiken voordat je nieuwe materialen ontwikkelt.

Hoe help je patiënten bij het gebruik van digitale zorg?

Behoeftenprofielen voor ondersteuning bij digitale zorg

Deze behoeftenprofielen helpen in het gesprek over digitale zorg of het doorverwijzen naar de juiste ondersteuner.

Beeldbellen in de zorg – checklist voor zorgverleners

Beeldbellen is een goed voorbeeld van zorg op afstand. Gebruik deze checklist voor en tijdens het beeldbellen met een patiënt.

Quickscan – hoe digivaardig is je patiënt?

Met deze quickscan ben je in een paar stappen op de hoogte van de digitale vaardigheden van de patiënt.

Hoe werkt een portaal voor een patiënt?

Richt jouw ziekenhuis beter in met behulp van deze patiëntreis. Je ziet door de ogen van een patiënt hoe een digitaal portaal werkt voor mensen die moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid.

Onderzoek: Digitale triage, geschikt voor ons allemaal?

Digitale triage verlicht de druk op de huisartsenzorg, maar is het toegankelijk voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden? De resultaten uit dit onderzoek zijn helder: er is nog veel te verbeteren.

Hoe krijg je meer aandacht voor begrijpelijke digitale zorgverlening?

Testen met je doelgroep - waarom is dat zo belangrijk?

Op deze pagina vind je een video die laat zien waarom het zo belangrijk is om voorlichting en ehealth, zoals digitale patiëntenportalen, te testen met taalambassadeurs.

Doe de grote onbegrijpelijke eHealth Quiz

Het taalgebruik van zorgprofessionals kan onbedoeld ingewikkeld zijn voor een patiënt. Toch zie je dat taalgebruik vaak terug in digitale zorg. De woorden in deze quiz komen uit de praktijk, onder andere uit bestaande patiëntportalen en van ziekenhuiswebsites. Test je kennis.

Kijk door de ogen van een patiënt

Met deze quiz test je jouw kennis en vaardigheid om onduidelijke onderdelen in een digitaal zorgportaal te herkennen.

Contact met onze adviseurs

Kom je liever direct in contact met één van onze experts? Hier vind je alle adviseurs van het programma eHealth4All. Op hun persoonlijke pagina’s vind je hun contactgegevens.

Laaggeletterdheid en moeite met lezen en schrijven

2,5mln.

2,5 miljoen mensen hebben moeite met lezen en schrijven.

3x

Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven hebben drie keer zoveel kans op beperkte digitale vaardigheden.

Gebruik van computers en internet

18%

Bijna 1 op de 5 mensen boven de 12 jaar heeft moeite met het gebruik van computers en internet. Zij hebben ‘beperkte digitale vaardigheden’.

12%

12% van de Nederlanders met basisonderwijs of VMBO heeft nog nooit internet gebruikt.

Wat doen wij?

Wij willen dat iedereen in Nederland de kans heeft op een goede gezondheid en op de juiste zorg. Maar dat is nu niet het geval. Mensen met minder geld, een lagere opleiding, zwaarder werk of een slechter huis worden gemiddeld eerder ernstig ziek en gaan eerder dood. Het is onze missie om die gezondheidsverschillen terug te dringen. Samen met jou. Toegankelijke digitale zorg of eHealth kan een rol spelen.

Wij helpen jou met eHealth en digitale zorgverlening voor iedereen op basis van:

  • kennis over het (dagelijkse) werk van professionals
  • ervaring met het bereiken en betrekken van mensen
  • ervaring met het testen van ehealth toepassingen
  • wetenschappelijke kennis

Alle collega’s werken bij Pharos in programma’s. Het programma dat zich bezig houdt met digitale zorg heet eHealth4all. Lees meer over eHealth4All.

Hier lees je meer over Pharos, onze missie en strategie en andere programma’s.

Meer weten over gerelateerde onderwerpen?

Begrijpelijke zorg

Op onderstaande pagina’s vind je meer informatie over het onderwerp ‘begrijpelijke zorg’ en over het bereiken en betrekken van mensen.

Naar boven