Verdiepende kennis over gebruiksvriendelijke patiëntportalen voor ziekenhuizen

Iedereen moet een patiëntportaal kunnen gebruiken, ook mensen die minder taal- en digivaardig zijn. Daarom keken we in drie ziekenhuizen mee bij de implementatie van toegankelijke en begrijpelijke patiëntportalen. De resultaten kun je lezen in een nieuw rapport.

De belangrijkste doelgroep van een patiëntportaal is de patiënt zelf. Eén derde van de mensen heeft moeite met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Ook is 22 procent van de Nederlanders minder digitaal vaardig. Hoe zorg je ervoor dat een patiëntportaal ook voor hen toegankelijk en begrijpelijk is?

Testen van de gebruikservaring

We hebben bij het Leids Universitair Medisch Centrum in Leiden, het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel en het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht kennis opgehaald over wat er nodig is bij de ontwikkeling en implementatie van gebruiksvriendelijke patiëntportalen. Die kennis hebben we verder verdiept, zodat andere ziekenhuizen daar baat bij hebben.

Er is tijdens dit project onder andere gekeken naar gebruikservaring. Dat hebben we gedaan aan de hand van testsessies met panels van taalambassadeurs. Dat zijn (ex)-laaggeletterden die vaak goed inzicht geven in toegankelijkheid en begrijpelijkheid.

Workshops aan verpleegkundigen en specialisten

Daarnaast kregen medisch specialisten en verpleegkundigen workshops over hoe zij een patiëntportaal kunnen gebruiken in hun dagelijkse zorg en wat zij daarvoor nodig hebben. Het accent lag op de ondersteuning en coaching van patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven, met het gebruik van digitale middelen of die beperkte gezondheidsvaardigheden hebben.

Uit die workshops kwam weer nieuwe kennis over ervaringen, goede voorbeelden, kansen en uitdagingen bij de inzet en het gebruik van het patiëntportaal in de praktijk.

Lees hier het hele rapport ‘Online patiëntomgevingen die werken voor iedereen: Ziekenhuisportalen’

Vervolgonderzoek

Het project krijgt dit jaar een vervolg met een actieonderzoek. In dat onderzoek worden de succesfactoren voor toegankelijke patiëntportalen en patiëntomgevingen verder uitgewerkt.

Samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) zullen we alle kennis en bevindingen delen via het NVZ-Kennisnet.

Dit rapport is gemaakt in het kader van ons programma eHealth4All. Lees meer over het programma.

Naar boven