Factsheet

Medicijngebruik bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden

Meer dan de helft van de patiënten in de apotheek heeft moeite met het begrijpen en onthouden van informatie, en daardoor ook met het toepassen van de informatie die ze van de apotheker krijgen.

Het is belangrijk dat zorgverleners deze patiënten herkennen en hun communicatie, informatiemateriaal en begeleiding zo aanpassen dat die beter aansluit bij de patiënt. 

‘Ik wil wel eens weten wat het eigenlijk is, want je vraagt mij waar zijn die pillen allemaal voor, dan weet ik het eigenlijk niet.’
Een patiënt die moeite heeft met lezen en schrijven, over haar medicijngebruik.

Kamisetti, S., Interviews over veilig medicijngebruik met laaggeletterde respondenten met een chronische aandoening. Niet gepubliceerd rapport in opdracht van Pharos, 2016.

Feiten en cijfers

  • 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Zij hebben moeite met lezen, schrijven en rekenen.
  • 35% van de Nederlandse bevolking heeft (zeer) beperkte gezondheidsvaardigheden.
  • Laagopgeleide patiënten gebruiken meer en vaker medicijnen dan hoogopgeleide patiënten; 66% van patiënten met alleen basisonderwijs tegen 36% patiënten met een afgeronde wo-opleiding hebben in de afgelopen 14 dagen voorgeschreven medicatie gebruikt.
  • Slechts 20-40% van wat artsen zeggen tijdens een consult, onthoudt de patiënt daadwerkelijk.
  • Ook het lezen en begrijpen van het etiket en de bijsluiter is voor veel mensen lastig.
  • Mensen die laaggeletterd zijn, hebben vaak moeite met plannen, organiseren en bijhouden van medicatiegebruik.
  • Ook ziekte-inzicht en het doel van de medicijnen is niet altijd duidelijk.

Lees meer algemene informatie over laaggeletterdheid en gezondheidsvaardigheden in de factsheet.

Het niet goed gebruiken van medicijnen (cijfers)

  • 30-40% van de Nederlanders die medicatie gebruikt, doet dat niet zoals met de zorgverlener is afgesproken. Er zijn grote verschillen naar type geneesmiddel/aandoening.
  • 50-70% van de chronisch zieke patiënten die geneesmiddelen gebruiken, stoppen te vroeg.
  • 70% van de COPD-patiënten gebruikt de inhalatie-medicatie altijd of af en toe niet op de goede manier.
  • Onjuist medicijngebruik heeft grote gevolgen, zoals een negatieve invloed op de klachten, het ziekteverloop en de gezondheid van de patiënt. Het leidt tot meer complicaties, een toename van ziekenhuisopnamen en hogere zorgkosten.

Waar lopen patiënten tegenaan? (ervaringen)

  • Patiënten vergeten een medicijn te nemen, bijvoorbeeld omdat zij moeilijk kunnen plannen.
  • De uitleg in de apotheek of van het etiket is vergeten of te moeilijk.
  • Het uiterlijk van het medicijn geeft houvast, als dat verandert geeft dat verwarring.
  • Na bijvoorbeeld een ziekenhuisopname weten mensen niet wat er gestopt is, welke dosering is aangepast en welke medicijnen nieuw zijn. Eenmaal weer thuis neemt men dan zowel de oude als de nieuwe medicijnen.

Wat kun je doen? 

Begrijpelijke mondelinge en schriftelijke communicatie

  • Gebruik eenvoudige taal, sluit aan bij het taalgebruik van de patiënt. Wil je hier meer over leren? Kijk dan eens naar de training ‘Effectieve communicatie met laaggeletterden’ die Pharos aanbiedt.
  • Stop niet te veel boodschappen of adviezen in één gesprek. Een patiënt kun je beter vaker en dan korter laten langskomen.
  • Gebruik geen beeldspraak en uitdrukkingen.
  • Stel open vragen, geen vragen waar de patiënt alleen ja of nee op kan antwoorden.
  • Herhaal de boodschap en de kernpunten aan het einde van het consult.

Terugvraagmethode

Het is belangrijk dat zorgverleners controleren of hun uitleg wel begrijpelijk genoeg was. We noemen dat terugvragen: ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd, kunt u me vertellen hoe u het medicijn gaat gebruiken?’

Lees meer over de terugvraagmethode.

Herhaal informatie over medicijngebruik bij elk contact

Herhaling is belangrijk. Dus én uitleg door de huisarts én door de apotheker(sassistente) en ook thuis nog een keer als de wijkverpleging in beeld is. Maak er een gewoonte van bij de tweede uitgifte te vragen hoe het gebruik is gegaan. Leg vervolgens opnieuw het juiste gebruik uit. Bij veel chronische patiënten is het zelfs aan te raden om dat bij iedere herhaling te doen.

Tips voor etiketteksten op medicijnverpakkingen

Uit onderzoek van Healthbase blijkt dat het begrip bij patiënten enorm verbetert als je een etikettekst aanpast. In de tabel zie je voorbeelden van onderdelen van de etikettekst die moeilijk te begrijpen zijn, en hoe het beter kan.

Onderdeel van de etikettekstWaarop letten?VoorbeeldenHoe kan het beter?
InnamemomentSpecificeer het inname-moment2x per dag 2 capsulesOchtend: 2 capsules
Avond: 2 capsules
Zo nodig gebruikOmschrijf wanneer het nodig isZo nodig 2x per dag 1 tabletBij pijn: 1 tablet
Niet meer dan 2 tabletten per dag
KeuzesVermijd keuzes en stem af met patiënt wat beste keuze is1 uur voor of na voedsel innemen.1 uur voor innemen niet eten
na innemen 1 uur niet eten
Gebiedende wijsGebruik gebiedende wijs1 x per dg sprayenSpray 1 keer per dag
Moeilijke woorden en jargonVervang door eenvoudiger taalgebruikGranules niet kauwenKorrels niet kauwen
Minstens, tenminste, maximaalKies voor ‘niet langer dan’ of ‘niet meer dan’Maximaal 1 week gebruikenGebruik niet langer dan 1 week
CijfersSchrijf cijfers als getallen, kwarten en halven voluit1-2 x per dag 0,5 tablet1 tot 2 keer per dag een halve tablet
AfkortingenSchrijf afkortingen voluit1-2 x per dg 1 inhalatie1 tot 2 keer per dag 1 inhalatie
Eén boodschap per instructieKies voor één boodschap per regelGedurende 21 dagen 1 x per dag 1 tablet, daarna 1 week stopppenGebruik 21 dagen: 1 keer per dag 1 tablet
NegatiesGebruik zo min mogelijk ontkenningenNiet onverdund gebruikenVerdun voor gebruik volgens bijsluiter

Samenwerking in de zorg

  • Maak afspraken met andere zorgverleners over patiënten die laaggeletterd zijn, bijvoorbeeld in FTO-verband.
  • Noteer (met toestemming van de patiënt) laaggeletterdheid in het Huisarts Informatie Systeem (HIS) (Z07.01 laaggeletterdheid en Z04 taalbarrière) en het Apotheek Informatie Systeem (AIS).
  • Vraag de wijkverpleegkundige naar het BEM-formulier, want hierin zijn vragen over laaggeletterdheid opgenomen.
  • Plan tenminste één keer per jaar een medicatiebeoordeling. Lees meer over dat jaargesprek.
  • Gebruik de begrijpelijke etiketteksten en de terugvraagmethode in de apotheek. Hoe je dat doet lees je hier.

Aanbod voor de praktijk

Meer informatie

Presentatie over medicijngebruik bij mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden

Begrijpelijk schrijven over medicijnen: een aantal hulpmiddelen

Verbeterde etiketteksten

Begrijpelijke bijsluiters

Eenvoudig (voorlichtings)materiaal rond medicatiegebruik

  • apotheek.nl: uitleg moeilijke woorden en instructievideo’s over medicijnen.
  • KIJKsluiter.nl: filmpjes met gesproken bijsluiters (alleen met abonnement).
  • Quickscan digitale vaardigheden: instrument om na te gaan welke eHealthtoepassing aansluit bij de patiënt.
  • Praatkaarten over afweer en biologische medicijnen: kaarten die medisch specialisten, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen, (ziekenhuis)apothekers en apothekersassistenten kunnen gebruiken bij een begrijpelijke uitleg in woorden en beeld.
  • Medicatiewekkers en apps voor op de telefoon; bedenk wel dat er waarschijnlijk hulp nodig is bij het instellen.

Gebruikte bronnen

  1. Koster E.S., Philbert D., Bouvy M.L. Health literacy among pharmacy visitors in the Netherlands. Pharmacoepidemiol Drug Saf 2015; 24(7):716-721.
  2. Kamisetti, S., Interviews over veilig medicijngebruik met laaggeletterde respondenten met een chronische aandoening. Niet gepubliceerd rapport in opdracht van Pharos, 2016.
  3. Kessels R.P.C., Patients’ memory for medical information. J R Soc Med. 2003; 96(5): 219-22
  4. Maghroudi, E., Hooijdonk, C. van, Journée-Gilisen, M., Borgsteede, S. Etiketteksten op de schop voor beter begrip van patiënt, Pharm weekbl, 9-3-2018
  5. Greef M. de, Segers M., Nijhuis J. (2016). Feiten & cijfers geletterdheid 2016; overzicht van de gevolgen van laaggeletterdheid en de opbrengsten van investeringen voor de samenleving en individu. Stichting Lezen & Schrijven i.s.m. Universiteit Maastricht.
  6. Sørensen, K., Pelikan J. e.a. Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU). Eur J Public health. 2015 Dec; 25(6): 1053-1058
  7. Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV) 2014, RIVM
  8. Gezondheid en zorggebruik. CBS Statline (20 dec 2017)
  9. Heide J. van der, Rademakers J. (2015), Laaggeletterdheid en Gezondheid, Stand van zaken. Nivel
  10. Laaggeletterdheid in Nederland kent aanzienlijke maatschappelijke kosten. Update van PwC rapport uit 2013. Amsterdam, maart 2017
  11. Brink-Muinen A. van den, Dulmen, A.M. van, Factoren gerelateerd aan farmacotherapietrouw van chronisch zieken – resultaten van studies uitgevoerd in Nederland sinds 1990. Utrecht: NIVEL, 2004
  12. Zorgpad inhalatiemedicatie 2019
  13. Ensing H.T., Koster E.S., Berkel P.I., Dooren A.A. van, Bouvy M.L., Problems with continuity of care identified by community pharmacist post-discharge. Clin Pharm Ther. 2017;42(2):170-177
  14. Samenwerken aan veilig medicijngebruik bij laaggeletterde patiënten in de eerste lijn, Gudule M. Boland, Jolanda J. C. van der Velden, Bijblijven, April 2018, Volume 34, Issue 3–4, pp 299–308

Kijk voor meer artikelen over medicijngebruik en gezondheidsvaardigheden op de persoonlijke pagina van projectleider Gudule Boland.

Naar boven